Een vrije dag inPingyao - Reisverslag uit Pingyao, China van Marieke en Pieter - WaarBenJij.nu Een vrije dag inPingyao - Reisverslag uit Pingyao, China van Marieke en Pieter - WaarBenJij.nu

Een vrije dag inPingyao

Door: mariekeenpieter

Blijf op de hoogte en volg Marieke en Pieter

17 September 2011 | China, Pingyao

Terwijl Pieter gisteren het vorige verslag schreef, kreeg ik, Marieke, een heerlijke een massage in onze kamer. Het was een whole body massage en dat voor maar 6 euro! Dit type massage heb ik nooit eerder gehad. Het begon met het hoofd waarbij ze begon met mijn binnenooghoeken te masseren. Ook de wenkbrauwen kwamen aan bod. Nadat alle mogelijke plekken op het hoofd gemasseerd waren volgde de rest van het lichaam op de borsten, het kruis en de voeten na. Het kruis en in mindere mate de borsten spreken voor zich, maar de voeten kon je apart boeken. Ook de buik is gemasseerd, dat was niet altijd even prettig, maar het was wel een aparte ervaring. Als ze het later nog een keer aanbieden is het voor herhaling vatbaar!

Gisteren middag was het gaan regenen en in de loop van de avond werd het steeds erger. Na het avondeten liepen de riviertjes door de straten. Alle winkeltjes waren daardoor wel een keer vroeg dicht! Normaal gesproken zijn ze tot een uur of 23-0.00h open, aangezien ze in hun winkeltje alles doen, dus ook eten en slapen.
Vanochtend was het wel weer droog, maar ook koud. Ik denk dat het de hele dag tussen de 10 en 15 graden is geweest, terwijl het de dagen daarvoor zeker een graad of 20 was, dus nogal een overgang.

Vanochtend hebben we rustig aan gedaan, rustig ontbeten, daarna spullen gepakt, want vanavond gaan we met de slaaptrein van 21.30h naar Xi'an (terracottaleger) waar we morgenochtend rond 7h aan zullen komen. Maar tot 20h hebben we de tijd om zelf Pingyao te verkennen. Het is een stadje dat op de werelderfgoedlijst staat. Het is zeker een mooi oud Centrum, maar toch kan het duidelijk een opknapbeurt gebruiken. Veel tempeltjes en hier staat de oudste bank van China. Het bestaat uit heeeeeeeel veel kamertjes aangrenzend aan hofjes. Vele huizen en (vroegere)bedrijfjes en tempeltjes hebben deze opzet. Verder hebben we door wat meer achterafgelegen straatjes gelopen waar je meer de lokale bevolking ziet ipv toeristen. te pas en te onpas worden we op de foto gezet, als blanke ben je een bezienswaardigheid. Zeker voor kinderen. De een is heel verlegen en de ander komt ineens naast je lopen of zwaait vanuit de verte en ze roepen allemaal heel hard 'hello'! Heel grappig! Misschien heb ik het al eerder geschreven, maar het blijkt ook heel interessant te zijn dat we vaak blote voeten hebben en blote benen en zeker haren op benen vinden ze heel grappig, haha! We zien ook nauwelijks chinezen met blote benen of slippers.

Nu gaan we nog een hapje eten, bij een tentje waar ze ook westers eten hebben. Nu kan het nog, chinees krijgen we nog genoeg! En daarna op naar de slaaptrein!

Tot de volgende internetverbinding!

• 17 September 2011 - 10:21

Anneke En Frans:

We genieten van jullie verslagen. Zo'n uitgebreide bodymassage lijkt mij heerlijk. Goede reis verder.

• 17 September 2011 - 20:13

Anneke En Frans:

Op dit moment - zaterdag 23.00 u - slapen jullie wellicht nog in de trein naar Xi'an. We volgen jullie reis natuurlijk wel via de website van KoningAap (Jeroen moest nogal lachen om de naam van jullie reisorganisatie) en zo weten we dat jullie morgen naar het terracotta-leger gaan. Was dat een paar jaar geleden niet in Amsterdam? Of minstens een deel ervan? We lazen ook dat er daar een modern stadsplein, en goede restaurantjes. Geniet ervan. Hier is het herst. Vandaag naar Ikea geweest, een paar dingen voor het huis van Jeroen. Gisteravond kregen we een telefoontje van mijn zus Jeanne: ze heeft haar tweede kleinkind bij Tim en Dorien, een Jongen, Rios gaat hij heten. Dat schijnt een Italiaanse naam te zijn, maar mij klinkt hij meer als Grieks. En net nog een telefoontje van oma gehad: ze was gisteren gevallen, maar gelukkig alleen maar een zere wang. Morgen toch eerst maar bellen, en indien nodig gaan we er een keer extra heen.
    Intussen jullie een plezierig en ontspannend in Xi'an en een hartelijke groet,
    papa

• 18 September 2011 - 14:34

Anneke:

Hé hoi!

Leuk verslag weer! Dank! Het grappige is dat nog iemand die ik ken nu in China op reis is en een verslag uitbrengt wanneer het kan en dat hij net 2 dagen voor jullie zit, dus ik herken veel van wat jullie schrijven. Klinkt allemaal prachtig en leuk! Geniet maar weer verder. X An

• 19 September 2011 - 12:34

Joke:

geweldig ! ik geniet van jullie verslag.goede reis verder.

• 19 September 2011 - 14:04

Praktijk Zevenhoven:

Ja leuk he die reacties van die chinezen of ze nog nooit een buitenlander hebben gezien. Zeker als je groot bent val je daar wel op dat vinden ze heel bijzonder.En dan die massage genieten zeg, volgende keer mag Pieter zeker?Jullie hebben al veel indrukken gehad lees ik leuk een fijne reis verder. gtjs

• 20 September 2011 - 19:48

Oda:

Heerlijk Marieke, die massage.
    Heb je ook goed opgelet?? Kun je het thuis bij Pieter doen!!
    En voor €6, ik zou elke dag gaan!