Slaaptrein-Xi'an-Slaaptrein-Xiahe - Reisverslag uit Xiahe, China van Marieke en Pieter - WaarBenJij.nu Slaaptrein-Xi'an-Slaaptrein-Xiahe - Reisverslag uit Xiahe, China van Marieke en Pieter - WaarBenJij.nu

Slaaptrein-Xi'an-Slaaptrein-Xiahe

Door: mariekeenpieter

Blijf op de hoogte en volg Marieke en Pieter

20 September 2011 | China, Xiahe

Het is weer een paar dagen geleden dat we verslag konden doen, dus we hebben weer veel gedaan. De laatste dag in Pingyao was het gelukkig droog op een klein miezerbuitje na. Na lasagne gegeten te hebben zijn we 's avonds met golfkarretjes naar het station gebracht. Het centrum van Pingyao binnen de oude stadsmuren is nl autovrij, in een groot gedeelte mogen wel golfkarretjes (6 pers), brommers en alles wat er op lijkt, en fietsers. In 3 hoofdstraten mag helemaal geen voertuig komen, al zie je wel af en toe een verdwaalde fiets. Chinezen gehoorzamen nl aan de ene kant heel duidelijk aan de staat, aan de andere kant lappen ze de regels aan hun laars. Als er een bordje niet-roken staat, ga je natuurlijk wel roken. Bij sommige tempels staat no spitting (ze rochelen en spugen nl de hele dag), maar dan doe je het natuurlijk nog steeds en als je geen foto's mag maken, maak je gewoon wel foto's.

Waar was ik gebleven? O ja de slaaptrein naar Xi'an. Van te voren hadden we een upgrade naar softsleeper geboekt, maar met beschikbaarheid onder voorbehoud. En je raadt het al, niet beschikbaar. Dat betekende dat we een 4pers afgesloten coupe, met bredere bedden en zelf het lichtknopje kunnen bedienen, moesten inruilen voor de hardsleeper waar je met 6 pers in een open coupe ligt, met smalle bedden, 3 boven elkaar en waar het licht al uit was toen we instapten. Pieter en ik moesten uiteraard in de bovenste bedden, aangezien we minstens 20j jonger zijn dan de rest.En uiteraard klommem we als aapjes naar boven :).
We kwamen 's ochtends om 6.30 aan in Xi'an en hadden nog verrassend goed geslapen. Oordopjes en een oog masker doen wonderen. Normaal gesproken zou diezelfde dag de excursie naar het terracottaleger zijn, maar omdat er een landbouwbeurs in de stad is van april t/m okt (!) was er geen busje te krijgen (en daarom ook geen softsleeper :(). Vervelend dat het omgedraaid werd was het niet, wanty nu konden we rustig aan doen na een nacht in de trein. Eerst zijn we afgezet bij het hotel waar nog geen kamers beschikbaar waren (niet heel gek als je om 7h 's ochtends aankomt), ontbeten bij de starbucks, en omdat het weer flink regende zijn we naar het Historisch museum gegaan wat als een van de besten van CHina te boek staat. Buiten stond een enorme rij (in de regen), Ik sloot achteraan en Pieter ging op onderzoek uit wat te doen. Terwijl hij de bordjes probeerde te lezen vroeg een chinees of hij uit nederland kwam, want hij had als professor in Amsterdam gewerkt. Hij vroeg of we kaartje wilden, zo ja dan kom hij het beste naar het loket voor groepen gaan en net doen alsof ie stom was en 'two, two' (tickets) roepen, dat heeft ie gedaan en jawel, we hadden binnen 5 min kaartjes, haha! De andere groepsleden hebben wel later die dag netjes in de rij gestaan en zijn een uur lang natgeregend, hihi.
Na het museum zijn we naar de moslimwijk gegaan met leuke stalletjes, grappige thee gekocht die op spinazie lijkt en de grote moskee bezocht. Aan de buitenkant is het net een chinese tempel. 's Avonds hebben we lekker deeghapjes gegeten met een moeilijke naam, maar het was wel lekker! De volgende dag weer ontbeten bij starbucks (het ontbijt in het hotel was volgens de reisleider vies), die dag was het droog (joepie) en zijn we eerst naar de grote gans pagode gegaan, daarna naar een medicijnmarkt waar we thee tegen kiespijn hebben gekocht, en daarna naar het terracottaleger gegaan. Dat was zoals gebruikelijk voor chinezen erg druk, maar wel indrukwekkend. Hal 1 was bijna alles intact, hal 2 en 3 waren vnl opgravingen met scherven. De foto's volgen als we thuis zijn.
'sa vonds gingen we weer met de slaaptrein, ditmaal wel met een softsleeper en dat was een stuk lekkerder! Weer redleijk goed geslapen met 2 oostenrijkers bij ons in de coupe. 's Ochtends na aankomst om 7h met een erg gaar busje naar Xiahe gereden (5h lang....) en hier hebben we vandaag het labrang klooster bezocht. Hier is het al echt tibetaans. DIt is het tibetaans deel van CHina.

Ondertussen is hier ook de stroom uitgevallen, maar gelukkig slaat deze website ondertussen zelf op :). Hoef ik niet alles opnieuw te typen.
Morgen een excursie naar graslanden en mogelijk weer een update.

gr Marieke en Pieter

• 20 September 2011 - 13:39

Anneke:

Hoi hoi! Weer een verhaal!! Wat klinkt het allemaal weer leuk! Vooral die Pieter die dan gewoon doet of ie debiel is en 'two' gaat staan roepen... hhihi.. ik zie het voor me! Veel plezier weer!

• 20 September 2011 - 19:41

Oda:

Hallo Marieke en Pieter,

Eindelijk weer eens tijd gehad om bij te lezen.
    Leuk om jullie zo te volgen, lijkt het een beetje alsof je de reis zelf maakt.
    En ik hoor het al, het is alsof je in Adam bent, daar sta je ook in de rij voor een museum!
    Jullie hebben trouwens geluk met het weer morgen, zonnig en droog, geniet ervan!!

• 21 September 2011 - 08:49

Anneke En Frans:

Fijn, weer een lekker lang verhaal met allemaal belevenissen en dat zijn er een hoop! Veel plezier verder, veel zon of droog toegewenst, liefs en groeten.

• 22 September 2011 - 08:47

Anneke En Frans:

Wij gaan naar een camping in Groesbeek.We weten niet of er wifi is.
    Tot horens, xx

• 03 Oktober 2011 - 05:58

Paul:

lekker ov en in china. hahaha
    klinkt wederom goed. Ben benieuwd hoe jullie terug komen. roggelent en voordringen en alles negeren.

• 07 Oktober 2011 - 06:09

Paul:

druk in china? neem er anders een paar mee. starbucks is natuurlijk jammer. hahahahah lekker gebakken zeekomkommer in de ochtend