Shigatse, Sakya, Everest basecamp en Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marieke en Pieter - WaarBenJij.nu Shigatse, Sakya, Everest basecamp en Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marieke en Pieter - WaarBenJij.nu

Shigatse, Sakya, Everest basecamp en Kathmandu

Door: mariekeenpieter

Blijf op de hoogte en volg Marieke en Pieter

07 Oktober 2011 | Nepal, Kathmandu

Hallo! We hebben weer internet! De laatste keer zouden we het klooster in Shigatse bezoeken. Daar is de zetel van de panchen lama. 's ochtends zijn we eerst de kora gaan lopen (ronde om het klooster heen, pelgrimstocht(je) met vaak veel gebedsmolens, zo'n ronde kanook om de stad heen zijn) vanwege de evt warmte. Bij deze kora liepen veel pelgrims, maar ook schapen haha! Daarna zijn we het kloostercomplex in gegaan. We konden dat met de tibetaanse gids Jabu doen, maar ook alleen, dus wij hadden dit keer besloten om het alleen te doen.
Naast het klooster werd een soort opera opgevoerd waar alle lokale tibetanen op af kwamen. Daar hebben we ook nog een half uurtje naar gekeken. Voor ons leek alles hetzelfde, maar ze hadden mooie kostuums aan en we hebben de locals en monniken bestudeerd ;).

De volgende dag vertrokken we naar Sakya, wat 'grijs' betekent. Alle ho\uishoudens die trouw zijn aan het klooster hebben dan ook grijze muren, wat weer een hele andere uitstraling aan het dorp geeft (naast de chinese gebouwen). Tijdens al deze busreizen zijn we meedere hoge passen gepasseerd, varierend van 4000meter hoogte tot de hoogste van 5248m. Hier hebben we soms gebedsvlaggetjes achtergelaten en windhorses (papiertjes met een gebedje erop die weggeblazen worden door de wind)gegooid. In Sakya heeft Pieter rustig aan gedaan en ik ben met een deel van de groep weer de kora gaan lopen. Deze was wat hoger en trappen lopen of een heuvel op op zo'n grote hoogte blijft lastig. Na tien stappen/treden ben je buiten adem, ongeacht je conditie of al goede bergbeklimmer. Maar we haddeb wel een mooi uitzicht! In dit hotel hadden we geen warm water en konden we dus niet (warm) douchen. Dat kwam doordat er te weinig zon was voor de zonneboilers. Dat betekende dat we minstens 2 dagen niet kondsen douchen want de volgende ochtend vroeg vertrokken we naar everest basecamp

Al om 6.30 vertrokken we. Rond half elf bereikten we het nationale park waar everest basecamp (EBC) in ligt. De controle is hier heel streng en voordat je het park in mag moet je in de rij gaan staan om je paspooort te laten zien en vrijwel altijd wordt de bagage gecontroleerd. Je mag geen afbeeldingen van de Dalai lama in je reisgids hebben, zo wel dan wordt deze in beslag genomen. Daarnaast mag je ook geen tibetaanse vlaggen hebben en alles wat provocerend is. Wij hadden 2x een foto van de dalai lama in onze (Dieuwertjes) gids, dus deze hannden we er van te voren uitgeknipt (sorry Dieuwertje, geen keus, je krijgt een nieuwe!). Het duurde even voor we de grens door waren, maar geen bagagecontrole! Niets zo veranderlijk als de chinezen.....
Daarna verder over een inverharde zeer hobbelige weg.... Het duurde incl lunch 7 uur voordat we bij onze tent (!) waren in de buurt van EBC. Meteen hebben we onze jassen, fleeche, windstoppers, mutsen tevoorschijn gehaald. Je kon naar EBC lopen (4km, ver is dat op 5200m) of je kon met een busje. Uiteraard zijn we met het busje gegaan, op de plaats van bestemming het heuveltje op en daar was EBC! Op de achtergrond was de mount everest te zien, helaas niet met de top (achter de wolken), maar die hadden we al eersde op de dag uit de wolken gezien. Daar hebben Pieter en ik gebedsvlaggen opgehangen en windhorses losgelaten. Daarna 's avonds in de tent een eenvoudige maaltijd en vroeg gaan slapen met thermo ondergoed aan en 2 dekens. Pieter werd 's nachts weer ziek (weer een groot hoogteverschil, vatbaar voor hoogteziekete)en de volgende ochtend 4 uur terughobbelen (de chauffeur was beduidend sneller vanochtend) met een zieke Pieter. Daarna gelukkig weer asfalt en Pieter kon weer eten en een beetje bijkomen. 's aovnds bereikten we de grensplaats Zhangmu bij Nepal en de volgende ochtend de grens over en naar Kathmandu. Ik was inmiddels verkouden geworden met een beetje keelpijn. Van medereisgenoten chinese keelpastilles gekregen, daarvan had ik er ong 4-5 op en na de lunch richting Kathmandu heb ik alleen maar geslapen, werd ook niet meer wakker toen we aankwamen in Kathmandu. Ik had geen idee waar ik was (ik dacht dat we thuis waren ;)) en ik kraamde onzin uit. blijkbaar net alsof ik flink onder invloed was, haha. Pieter heeft me in het hotel onder de douche gezet en daar kwam ik bij mijn positieven. Ik had ook niet echt een idee wat ik de uren daarvoor gedaan had. Dus als je high wil worden, eetn chinese keelpastilles! Gelukkig is alles weer goed, alleen nog wel verkouden, maar geen keelpijn :). HIer is het warm, 30graden. Gisteren met de reisleider Kathmandu doorgeslenterd, oa lijkverbranding gezien en nu gan we shoppen. Morgen vertrekken we 's middags naar Delhi, daar lang wacht en om 1.50 's nachts op weg naar Wenen en om 9.20 komen we zondag aan op schiphol. Tot zondaG!

• 07 Oktober 2011 - 07:48

Anneke:

Hoi Chinese schatjes (jullie ogen zijn vast al zo gaan staan, zo lang zijn jullie daar al), wat een avonturen weer!
    Wel balen voor Pieter dat die hoogteziekte steeds opspeelt, maar... hij is op het EBC geweest!
    En ff tussen de aardappelen en de bloemkool een lijkverbranding.... lijkt me kei heftig, maar goed. Ik hoor het volgende week allemaal wel!!!
    En dan nog zo'n lange terugreis voor de boeg: blèh!! Succes.
    Liefs van mij.

• 07 Oktober 2011 - 08:03

Anneke En Frans:

Hoera, weer een (laatste) verslag! Wat een indrukwekkende belevenissen! Gelukkig zijn jullie weer beter of zo goed als. En dan hier eerst lang uitslapen en heeeel veel vertellen.
    Veel liefs en tot dan!